Wie weet doet jouw organisatie er ook wel aan: werknemer van de maand. Het is een prijs waar je als werknemer zeer trots op mag zijn, aangezien het laat zien dat je gewaardeerd wordt voor je harde werk en dat ze tevreden met je zijn. En wie weet, misschien zit er nog wel een promotie voor je in! Maar wat nou als een (systeem) robot ineens wordt benoemd tot werknemer van de maand? Is dit realistisch? Ja en nee. Deze tegenstrijdigheid leggen wij in deze blog uit.

 

Ja

De productiviteit van de robot is zeker hoger dan die van een werknemer. De robot werkt ten eerste een stuk sneller dan werknemers en ten tweede kan hij dag en nacht doorgaan. Je hoeft de robot alleen maar ‘‘aan’’ te zetten en hij zal doorgaan en pas stoppen als je hem weer uitzet. Ook is het voor de robot een stuk eenvoudiger om handelingen snel uit te voeren. Het wisselen tussen systemen of applicaties, het kopiëren en plakken van gegevens, het overnemen van gegevens, alles gaat sneller en eenvoudiger. Dit zorgt niet alleen voor een verhoogde productiviteit, maar ook voor een verhoogde efficiëntie en verlaagde kosten. En een ”werknemer” die dit kan verzorgen voor je organisatie komt zeker wel in aanmerking voor werknemer van de maand lijkt mij zo.

 

Ook het aantal fouten dat een robot maakt is aannemelijk kleiner dan dat van een werknemer (fouten worden zelfs geëlimineerd). Werknemers maken nou eenmaal menselijke fouten, daar is niets aan te doen. Robots daarentegen kunnen foutloos werken. Als het proces en de handelingen goed geconfigureerd worden in de software van de robot dan maakt de robot hier geen fouten in. Hij zal het proces altijd op dezelfde manier uitvoeren en altijd de opgestelde regels volgen. Een typefoutje (zoals bijvoorbeeld een nul te weinig bij een factuur, oei) zal bij een robot nooit voorkomen!

 

Robot

 

Als laatste kun je hem uitzetten als dit nodig is. Dit zegt misschien niets over het functioneren van de robot zelf, maar als manager is dit wel aantrekkelijk natuurlijk. Waar jij je bij werknemers moet houden aan contracten, daar kun je bij robots gemakkelijk op- en afschalen. In een drukke periode kun je bijvoorbeeld robots langer laten werken, puur gericht op de binnenkomende vraag. Maar werknemers hebben een aantal uren dat zij per week moeten werken en zullen het natuurlijk niet waarderen als je hen vraagt om even een nachtje door te werken ‘‘want er moet nog zo veel gedaan worden’’ (als een medewerker dit wel vrijwillig doet dan is deze natuurlijk direct werknemer van de maand). Dus niet klagen hoort eigenlijk ook bij het ‘‘ja’’ antwoord. De robot kan niet eens ja of nee zeggen, laat staan dat hij kan klagen.

 

Nee

Dit alle klinkt nu misschien al zo goed dat jij je afvraagt hoe een medewerker nog werknemer van de maand kan worden. Maar dat kan zeker! De RPA robot kan namelijk niet zelf nadenken. Hij kan alleen maar repetitieve handelingen overnemen die altijd dezelfde regels volgen. Met uitzonderingen of afwijkingen kan hij niet omgaan. Dit is dan ook meteen de waarde die werknemers aan een proces blijven toevoegen: menselijke redeneringen. Of een proces nou altijd hetzelfde loopt of niet, een werknemer kan bij zichzelf eenvoudig nagaan wat voor handelingen er nodig is voor die specifieke situatie. Het simpele ‘‘als-dan’’ principe gaat voor een werknemer niet op. Juist de werkzaamheden waar meer over nagedacht moeten worden zijn leuker voor werknemers. Wij willen namelijk onze hersenen gebruiken. Dan kunnen wij onszelf blijven ontwikkelen en plezier uit ons werk halen. Dus nee, RPA robots kunnen onze menselijke logica en denken niet nabootsen en hiervan dus ook niet ons niveau behalen.

 

Nee

 

Dit concluderend blijft de tegenstelling tussen ‘‘ja’’ en ‘‘nee’’ dus bestaan. Aan de ene kant is de robot sneller, wendbaarder en maakt minder fouten dan wij, maar aan de andere kant kan hij wel maar een zeer beperkt aantal werkzaamheden overnemen en uitvoeren. Zodra een handeling niet meer repetitief is en niet altijd bepaalde regels volgt dan is de robot al niet meer geschikt voor zo’n proces. Hier blijft de input van werknemers toch echt voor nodig!

 

Klinkt de ‘‘ja-kant’’ voor jou ook aantrekkelijk? Want ook al is de robot misschien niet voor 100% de werknemer van de maand, hij is dit zeker voor een gedeelte! Door de voordelen van de robot die hierboven zijn benoemd verlaag je als organisatie je kosten en bestede tijd, wat je resultaten ten goede komt. En dit moet haast wel aantrekkelijk klinken. Dus bekijk snel ons trainingsaanbod of neem contact met ons op voor overige vragen.

 

Ook interessant:

RPA binnen verzekeringsmaatschappijen: een praktijkvoorbeeld

RPA robots en werknemers: onlosmakelijk verbonden

7x hoe je RPA laat slagen