Nog meer robots?

RPA staat voor Robotic Process Automation. Je denkt nu vast ‘Robotic?’. Laat je niet misleiden door dit woord. RPA betekent niet werkelijk het gebruik van een robot. Dus wat is RPA dan wel? Het is simpel gezegd het automatiseren van repetitieve handelingen. Dit wordt gedaan door software die de handelingen uitvoert, dus niet door een werkelijke robot. Zulke software kan zich met een hoop verschillende handelingen bezighouden. Hierbij kan gedacht worden aan administratieve werkzaamheden, financiële en IT support-werkzaamheden en backoffice-werk. In de meeste bedrijven worden deze handelingen nog handmatig uitgevoerd door werknemers. Denk bijvoorbeeld aan administratieve handelingen zoals dingen overtypen, facturen verwerken of  het invullen van formulieren. RPA zorgt ervoor dat deze tijdrovende processen automatisch worden uitgevoerd, zodat werknemers zich hier niet meer mee bezig hoeven te houden. Je kunt het dus zien als een virtuele robot die 24/7 routine handelingen kan uitvoeren en hierbij minder fouten maakt dan mensen zouden doen. Vooral dit 24/7 aspect is belangrijk. De ‘robot’ kan dag en nacht bezig zijn en kan gewoon op de achtergrond werken.

 

 

Wat is RPA

 

Rule-based processen

Het is hierbij wel belangrijk dat het bij deze handelingen gaat om ‘rule-based’ processen. Dit houdt in dat een proces altijd dezelfde set aan regels moet volgen. Alleen dan is het proces te automatiseren. Als dit inderdaad het geval is dan kunnen de processen worden gedefinieerd en kan bepaald worden welke beslissingen de ‘robot’ in verschillende situaties moet maken. RPA kan niet aan de hand van intuïtie of logisch nadenken handelen. Het voert simpelweg de opdracht uit die in hem is geprogrammeerd. Processen waarbij meer nodig is dan simpele automatische handelingen vragen nog wel steeds om menselijke expertise. Een groot voordeel van het programmeren van RPA is dat het gewoon binnen de bestaande IT-architectuur kan worden geplaatst en dat er geen grote wijzigingen in het systeem hoeven plaats te vinden.

Nieuwe uitdaging

RPA is voor zowel werknemers als management een nieuwe uitdaging. Werknemers zien RPA vaak als een bedreiging voor hun baan. Ze zijn bang dat zulk soort software hun werk langzaam overbodig zal maken en zo hun functie kan overnemen. Maar dit is juist niet het geval. RPA geeft werknemers juist meer tijd om zich te focussen op inhoudelijke en uitdagende taken. Doordat zij zich niet meer bezig hoeven te houden met standaard, repeterende handelingen wordt de werkdruk voor hen minder en hebben zij meer tijd voor zinvollere taken. Het is hierbij wel van belang dat zij geloven en inzien dat RPA niet hun kennis, analyse en menselijke inzichten kan vervangen. Dit is aan de managers om goed over te brengen, bijvoorbeeld door trainingen te geven over het gebruik van deze nieuwe methode. Als RPA goed wordt toegepast binnen een bedrijf kan dit voor betere bedrijfsresultaten en lagere kosten zorgen.

Dus wat is RPA? Het is in ieder geval een nieuwe ontwikkeling die ook voor jouw bedrijf erg nuttig kan zijn!

 

Ook interessant voor jou:

De automatisering twist!

RPA, de ongemakkelijke waarheid

 


Source image: becoss.com, royalcyber.com