In onze vorige blog hebben we het al over de geschiedenis van Robotic Process Automation (RPA) en zijn voorlopers gehad. In deze blog laten wij zien waarom RPA juist nú relevant is en waarom RPA ook jouw bedrijf kan helpen.

 

1. Werknemers gebruiken te veel software die niet goed samenwerken.

De software en apps waar wij mee dagelijks mee omringd worden, zijn zeer omvangrijk en het aantal is bijna ontelbaar geworden. Er is voor letterlijk alles een app. Alle verschillende apps en tools zijn voor bedrijven onmisbaar en je kunt het gebruik hiervan niet meer wegdenken. Denk aan de introductie van Word, Excel en PowerPoint. Office heeft hiermee de markt veroverd en later haar producten verder uitgebreid met o.a. OneNote, Outlook, Skype en Publisher. Deze tools zijn van dezelfde producent en werken hierdoor redelijk eenvoudig samen. Zodra er echter een tool van een andere aanbieder gebruikt moet worden, gaat deze samenwerking vaak al niet meer goed.

 

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Word en PDF. Het is mogelijk om een Word bestand te configureren naar een PDF bestand, maar andersom is dit alleen met een betaalversie mogelijk. Het is ook niet gek dat aanbieders van dit soort software niet goed willen samenwerken. Zij willen hun producten exclusief houden en klanten niet alleen maar kosteloos van hun producten gebruik laten maken. Het kan ook zo zijn dat bedrijven nog met hele oude software werken waar sommige tools niet mee kunnen samenwerken. Dit gebrek aan integratie zorgt voor grote irritaties onder gebruikers.

 

In deze tijd, waar mensen steeds minder tijd hebben en zich ontzettend kunnen ergeren aan technologische ‘gebreken’, moet hier toch een oplossing voor zijn? Zeker! RPA kan deze kloven tussen systemen overbruggen. Vaak zijn de systemen (of de ‘business logic’) van bedrijven relatief simpel, wat ervoor zorgt dat een RPA robot deze goed kan begrijpen.

 

2. Uitbesteden heeft zijn kracht verloren.

In de jaren 90 ontstond er een nieuwe trend binnen bedrijven. Zij gingen processen naar lagelonenlanden verplaatsen of zij gingen eenvoudige, repetitieve werkzaamheden aan andere bedrijven uitbesteden. Dit zorgde voor flinke kostendalingen, terwijl wel dezelfde resultaten werden behaald. Zoals bij de meeste trends op een gegeven moment gebeurt, is ook deze trend aan het afnemen. In 2016 gaven al 75% van de bedrijven aan dat zij kosten hadden bespaard door gebruik te maken van zo’n soort uitbesteding. Deze 75% toont aan dat deze trend ontzettend effectief is geweest, maar al bijna zijn hoogtepunt heeft bereikt. En ook hier zien we iets gebeuren wat eigenlijk altijd gebeurt: aan het einde van de ene trend ontstaat een nieuwe trend. In dit geval is dat Robotic Process Automation. Zo’n ‘ouderwetse’ uitbesteding is dus al een stuk goedkoper voor bedrijven, maar er zijn alsnog arbeidskosten aan verbonden. RPA is daarom nóg goedkoper dan de ouderwetse manieren. Deze nieuwe trend is dan ook al flink in opkomst. Toch maakt nu nog maar een minderdeel van de bedrijven al gebruik van RPA. Wil jouw organisatie niet bij deze eerste trendsetters horen?

 

Waarom RPA

 

3. Het niet gebruiken van RPA zorgt voor een achterstand.

De vorige twee punten duiden dus aan dat als jouw organisatie nog geen gebruik maakt van RPA, je achterloopt op je concurrenten. Bedrijven die al wel gebruiken maken van RPA genieten al van de voordelen van deze robots. Hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand wordt. Het is bij dit soort trends altijd het effectiefst om er als één van eerste bij te zijn, zodat je bij kunt blijven en zelfs voor kunt lopen op je concurrenten.

 

Klinkt dit als genoeg reden om RPA ook voor jouw organisatie te overwegen? Bekijk dan snel ons trainingsaanbod. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen voor verdere vragen.

 

Ook interessant:

Wat is RPA nou eigenlijk?

6 voordelen van RPA

8 stappen om RPA toe te passen

 


Source image: oi.nl, bnr.nl