RPA is in verschillende branches inzetbaar. Elke branche kent repetitieve handelingen waar werknemers onnodig lang mee bezig zijn. RPA kan deze eenvoudig automatiseren en zo de tijd besteed aan dit soort werkzaamheden flink doen afnemen. In 2016 was de markt van RPA al goed voor $250 miljoen. Experts verwachten dat dit in 2021 zal stijgen naar $2,9 biljoen. Deze enorme groei komt onder andere door het feit dat RPA in ontzettend veel branches inzetbaar is en hierdoor voor elk bedrijf de toekomst kan zijn. Hieronder geven wij enkele voorbeelden van branches waarin RPA al veelal wordt ingezet.

 

Gezondheidszorg

Binnen de gezondheidzorg heb je natuurlijk eveneens de ‘standaard’ administratieve werkzaamheden, welke RPA robots kunnen overnemen. Zo zijn er bijvoorbeeld dagelijks mensen die zich bij een huisarts willen inschrijven of willen overstappen van zorginstelling. Ook moeten er dagelijks facturen verstuurd en verwerkt worden of moeten klachten worden afgehandeld. Daarnaast zijn RPA robots inzetbaar voor zorg specifieke werkzaamheden, zoals het verwerken van recepten en doorsturen naar apotheken en het doorverwijzen van patiënten. De werkdruk voor medewerkers in de zorg ligt ontzettend hoog en een hoop mensen klagen over de afname van de kwaliteit van de zorg hierdoor. RPA kan hier van grote toegevoegde waarde voor zijn. Door het wegnemen van deze repetitieve handelingen houden werknemers meer tijd over voor inhoudelijkere werkzaamheden en hebben zij meer tijd voor de werkelijke patiënt.

 

Financiële dienstverlening

In de bankenwereld is de laatste paar jaar een grote omslag gaande. Dit komt onder andere de overstap naar mobiel. Een groot gedeelte van de mensen handelt nu zijn zaken via zijn of haar mobiel af. Naast deze verandering wordt RPA ook steeds meer ingezet in de financiële dienstverlening. Sinds de financiële crisis moeten banken steeds meer kostenbesparend te werk gaan. Er zijn toentertijd ontzettend veel banen geschrapt, maar nu de economie weer op gang is gekomen neemt de werkdruk enorm toe. Ook hiervoor kan RPA een gouden oplossing zijn. De concurrentie tussen banken is groot en een snelle afhandeling van zaken is een belangrijk aspect in de keuze van een klant. RPA kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het verwerken van creditcardaanvragen, het verwerken van facturen en betalingen of het versturen van betaalbevestigingen. Hoe sneller dit soort zaken gebeuren, hoe tevredener klanten zullen zijn en hoe waarschijnlijker het is dat zij bij een bank zullen blijven.

 

Branches RPA

 

IT afdeling

Fouten in systemen kent iedereen wel. Het wordt als erg irritant en onprettig ervaren door medewerkers die met dit systeem moeten werken. Aan de andere kant worden alle klachten en belletjes bij een fout aan de IT afdeling als irritant ervaren door hen. Door het gebruik van RPA robots kunnen IT medewerkers dit soort fouten al voortijdig opsporen en zo echte falen proberen voor te zijn. Dit kan door robots het systeem frequent te laten monitoren en op deze manier fouten opsporen die nog niet zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit is voordelig voor zowel gebruikers, die minder last hebben van falen in een systeem, als voor de IT medewerkers die geen tijd meer verdoen aan het beantwoorden van telefoontjes over het mankement.

 

Daarnaast kan RPA bijvoorbeeld gebruikt worden om veel voorkomende handelingen van gebruikers over te nemen. Bepaalde functies van een systeem worden veel gebruikt en andere functies worden bijna nooit gebruikt. RPA kan de meest voorkomende functies eenvoudig overnemen. Dit vermindert de tijd die gebruikers aan dit soort systemen kwijt zijn en het vermindert ook de druk voor IT medewerkers.

 

Human Resources

Bij het aannemen en ontslaan van medewerkers komen vaak een hoop administratieve zaken kijken. De repetitieve handelingen binnen dit proces kunnen eenvoudig en snel worden overgenomen door RPA robots. Dit zorgt voor een snellere afhandeling van zaken, maar ook voor meer transparantie.

 

Een andere toepassing van RPA binnen HR kan zijn om absenties en vakanties bij te houden. Dit kan voor grote bedrijven handig zijn, omdat hier vaak te zien is dat mensen hun absentie slecht doorgeven. Het zou kunnen dat zij oprecht niet op de hoogte zijn van systemen waarin zij hun absentie moeten doorgeven of deze niet goed begrijpen, maar het is vaak ook zo dat zij dit soort systemen niet willen leren begrijpen. Zodra zij dit namelijk wel doen, zijn zij verplicht om deze formulieren in te vullen. En tja, niet veel mensen zullen hier blij mee zijn. Als je als bedrijf zijnde hierbij harder wilt ingrijpen kan RPA gebruikt worden. De robots kunnen absentierapporten checken om zo gaten op te sporen, waarna werknemers verplicht kunnen worden om deze aan te vullen. Ook kan RPA gebruikt worden om absentieformulieren te vergemakkelijken, zodat medewerkers deze zullen begrijpen en hierdoor hopelijk ook meer zullen invullen.

 

 

Branches RPA

 

Klantenservice

Een klantenservicemedewerker moet bij het afhandelen van een zaak vaak veel tussen verschillende systemen en applicaties wisselen. Dit duurt meestal lang, wat de klanttevredenheid kan doen afnemen. Als veel voorkomende vragen of klachten worden geïdentificeerd en vervolgens wordt gekeken naar hoe de afhandeling hiervan verloopt, kunnen RPA oplossingen worden ontwikkelt die dit soort afhandelingen kunnen vergemakkelijken en versnellen. Zo kan RPA bijvoorbeeld worden ingezet bij het creëren van een dashboard die ingevuld kan worden bij veelvoorkomende vragen. De medewerker vult alle data in en vervolgens analyseert de robot deze binnen enkele seconden. Ook als er bijvoorbeeld wordt gebeld over iemand zijn betalingsgegevens kan een RPA robot met één klik op de knop deze data meteen ophalen.

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van branches waarin RPA geïmplementeerd kan worden. Staat jouw branche er niet tussen en ben je benieuwd wat RPA voor jouw organisatie kan betekenen? Of staat jouw branche er wel tussen en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Kijk dan snel naar de trainingen die wij aanbieden of neem contact met ons op voor andere vragen.

 

Ook interessant:

Waarom ook jouw bedrijf RPA zou moeten gebruiken

8 stappen voor RPA

Waarom is RPA juist nu relevant?

 


Source image: plungesvbt.lt, freepik.com, firebrandtalent.com