In onze vorige blog hebben wij uitgelegd wat Artificial Intelligence (AI) inhoudt en wat het verschil tussen deze technologie en RPA is. Het is echter niet zo dat je als organisatie óf RPA óf AI in kunt zetten. Het zijn misschien twee verschillende technologieën, maar samen kunnen RPA en AI wellicht nog meer voor je organisatie betekenen.

 

Wat is deze aanvulling dan?

Door RPA en AI te combineren zijn er veel meer processen geschikt voor automatisering, aangezien er nu ook ongestructureerde processen geautomatiseerd kunnen worden. Ook kunnen ze elkaar op andere vlakken aanvullen. Het kan bijvoorbeeld de wachttijd van klanten, wat een grote ergernis van hen is, reduceren. Hiermee bedoelen we niet de wachttijd aan de telefoon waarbij je een half uur naar hetzelfde deuntje moeten luisteren, maar de tijd dat klanten moeten wachten op een reactie. Veel processen worden vaak tot het einde van de dag bewaard zodat werknemers deze in één keer kunnen uitvoeren. Voor werknemers is het vaak vervelend om kleine handelingen, zoals het opzoeken of checken van gegevens van klanten, gedurende de hele dag uit te moeten voeren. Zij sparen dit liever op tot het einde van de dag, zodat zij alles binnen hebben gekregen en het vervolgens in één keer kunnen doen.

 

Vanuit de werknemer is dit zeer begrijpelijk. Zij moeten voor dit soort handelingen vaak veel tussen verschillende systemen en programma’s wisselen, wat veel gedoe is. Echter, voor klanten die ’s ochtends al om bepaalde informatie hebben gevraagd is het vaak vervelend als zij hier tot het einde van de dag op moeten wachten. Dit zorgt vervolgens voor een lagere klanttevredenheid. Als voor dit soort handelingen robots worden ingezet zal deze wachttijd flink gereduceerd kunnen worden. RPA robots kunnen zodra ze een aanvraag binnen krijgen hier meteen naar handelen en de benodigde informatie bij elkaar zoeken. De beslissingen die voor de aanvraag vervolgens nodig zijn, kunnen meteen door AI robots gemaakt worden. Op deze manier kan de klant binnen een mum van tijd reactie krijgen, waardoor de klanttevredenheid zal stijgen.

 

RPA en AI

 

Driedubbele samenwerking

Ook kan AI al in het begin van het proces ingezet worden. Deze robots kunnen bijvoorbeeld structuur aanbrengen in ongestructureerde processen. Zodra deze processen gestructureerd zijn, kunnen ze overgenomen worden door RPA. AI kan dus ook gebruikt worden om een vast patroon in een proces aan te brengen, zodat deze vervolgens geschikt is voor RPA. AI zou eventueel ook weer na de RPA robot ingezet kunnen worden, zoals hierboven is uitgelegd. Hierbij kun je spreken van een driedubbele samenwerking.

 

Voordelen van RPA en AI

Hier zijn eigenlijk dezelfde voordelen van RPA in terug te zien. En dan misschien nog wel in verhoogde maten. Hier nog even een korte samenvatting van die voordelen:

  • Voorkomen van fouten
  • Verbeterde resultaten
  • Reduceren van kosten en tijd
  • Verlagen van werkdruk
  • Hogere werktevredenheid
  • Verhoogde wendbaarheid

 

Het is wel aan te raden om eerst aan RPA te beginnen voordat je AI toepast binnen je organisatie. Dit is o.a. omdat RPA goedkoper is dan AI en het voor veel organisaties voelt als een prettigere eerste stap. Zie het als een introductie in de ‘robot wereld’ die je klaarstoomt voor het grotere geschut.

Wij kunnen je helpen bij de implementatie van RPA. Heb je hier interesse in? Bekijk dan ons traingingsaanbod! Ook kun je altijd contact met ons opnemen.

 

Ook interessant:

RPA consultants: waarom zou je?

Voorbeelden van branches voor RPA

6x waarom ook jouw organisatie RPA moet gebruiken

 


Source image: cpomagazine.com, customerfirst.nl