RPA binnen verzekeringsmaatschappijen

Verzekeringsmaatschappijen hebben te maken met een hele hoop claims en facturen die verwerkt moeten worden. Of het nou een zorgverzekering, reisverzekering of levensverzekering is: ze krijgen alle dagelijks een stapel van data en gegevens binnen die zo snel mogelijk verwerkt moet worden. Voor een zeer lange tijd deden of doen werknemers dit handmatig, wat onnodig veel tijd en frustraties kost(te). Maar gelukkig kwam daar de oplossing: RPA. In deze blog leggen wij uit hoe RPA binnen verzekeringsmaatschappijen processen kan automatiseren en vergemakkelijken.

 

1. Aanvragen nieuwe klanten

De eerste manier waarop RPA binnen verzekeringsmaatschappijen kan helpen is bij een aanvraag van een nieuwe klant. Voor dit soort aanvragen bestaat een langdurig proces waarin een hoop informatie verzameld moet worden uit verschillende bronnen. Deze informatie is nodig voor het beoordelen of de nieuwe klant in aanmerking komt voor de verzekering. RPA kan deze informatie zeer snel automatisch verzamelen en verwerken. Hierdoor worden klanten niet alleen sneller geholpen (wat voor een hogere tevredenheid zorgt), maar kunnen er ook meer nieuwe klanten geaccepteerd worden (doordat de aanvraag een stuk sneller gaat). RPA zorgt er daarnaast ook voor dat dit accurater wordt uitgevoerd. Bij bijvoorbeeld een levensverzekering kan een fout grote gevolgen hebben. Het is dan ook belangrijk dat dit zo min mogelijk gebeurt. Maar werknemers blijven nou eenmaal mensen en kunnen fouten maken. Robots maken deze fouten niet!

 

RPA binnen verzekeringsmaatschappijen

 

2. Claims verwerken

Voor claims moet er ook veel informatie van verschillende bronnen verzameld worden. En als er nou slechts een paar claims per dag binnen zouden komen dan zou dit niet zo’n probleem zijn, maar dit is helaas niet het geval. Hierdoor zijn werknemers, als ze dit nog handmatig doen, hier lang mee bezig. Met RPA kunnen deze claims 75% sneller verwerkt worden! Op deze manier houden werknemers meer tijd over voor leukere, meer inhoudelijke taken en stijgt de klanttevredenheid (aangezien zij sneller geholpen worden).

 

3. Onvolledige claims terugsturen

Het komt ook vaak voor dat claims niet volledig ingevuld worden, waardoor de uitbetaling niet door kan gaan. Als werknemers dit handmatig moeten checken bij elke claim dan zijn zij ook hier lang mee bezig. Zij moeten het dan terugsturen naar de klant, welke het verder moet invullen en daarna moet de werknemer de nieuwe claim opnieuw verwerken. De RPA robot kan daarentegen eenvoudig zien als er informatie mist, het formulier automatisch terugsturen naar de klant met een herinnering om hem verder aan te vullen en deze vervolgens automatisch weer verwerken.

 

RPA binnen verzekeringsmaatschappijen

 

4. Handmatige data invoering

In veel verzekeringsmaatschappijen werd (of wordt nog steeds) handmatig data ingevoerd,  bv. bij claims, facturen, etc. Dit komt onder andere omdat zij een gedeelte nog op papier ontvangen en een gedeelte digitaal. Dit is echter een omslachtige manier van werken, aangezien het hier om een hoop data gaat. Door dit allemaal handmatig te moeten invoeren verlies je een hoop tijd, en daardoor ook geld. Daarnaast is er een grote kans op fouten. Want tja, als je al de hele dag naar een scherm aan het staren bent en dingen aan het overtypen bent dan kun je haast niet foutloos te werk gaan. Door RPA dit automatisch te laten invoeren bespaar je een hoop tijd, kosten, frustraties en elimineer je de kans op fouten.

 

5. Naleving van de regelgeving

Verzekeringsmaatschappijen hebben een hoop regels en wetten waar zij zich aan moeten houden. Denk hierbij aan de privacywetgeving en belastingwetten. Deze wetten en regels veranderen vaak, wat het ingewikkeld maakt om ze volledig na te leven. De maatschappijen moeten dan hun processen aanpassen aan de nieuwe regels/wetten om compliant te werk te gaan. Wordt dit niet gedaan dan kan dit hoge boetes tot gevolg hebben, wat natuurlijk geen één organisatie wilt. Maar doordat vaak meerdere werknemers hetzelfde proces uitvoeren en dit allemaal nét op hun eigen (en daardoor andere) manier doen, is het lastig om deze regels altijd goed te volgen. Een kleine afwijking door slechts één werknemer kan al tot die hoge boete leiden. Met RPA kun je ervoor zorgen dat dit soort processen altijd hetzelfde uitgevoerd worden, aangezien elke robot altijd dezelfde regels volgt. Ook zijn de nieuwe regels of wetten gemakkelijk aan te passen in de software van de robot, waardoor deze aanpassingen meteen nageleefd worden.

 

 

RPA binnen verzkeringsmaatschappijen

 

 

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe RPA binnen verzekeringsmaatschappijen effectief kan zijn. De implementatie van RPA binnen verzekeringsmaatschappijen kan deze organisaties helpen om de kwaliteit en de klant- en werknemerstevredenheid te verhogen en de kosten en tijd besteed aan een proces te verlagen. Ben jij een verzekeringsmaatschappij en ben je benieuwd hoe RPA jouw organisatie kan helpen? Of zit je in een andere branche, maar heb je ook interesse in RPA? Bekijk ons trainingsaanbod dan eens of neem contact met ons op!

 

Ook interessant:

Wat kan RPA? Een helder antwoord op deze vraag

RPA-angsten? Zo gek is dat niet!

RPA: is het ook geschikt voor kleine organisaties?

 


Source image: cubyko.com, knowledge.wharton.upenn.edu, unisender.comtraining.nmsu.edu