Het kiezen van een geschikt proces voor RPA kan een grote uitdaging zijn voor bedrijven. Een bedrijf kent ontelbaar veel processen en zonder de juiste kennis kan het misschien voelen alsof je een speld in een hooiberg aan het zoeken bent. Geen zorgen, wij schieten te hulp! In deze blog geven wij enkele tips voor het kiezen van een geschikt proces voor RPA.

 

Bij het kiezen van een proces voor RPA moet naar een hoop gekeken worden. De eerste, en ook meteen de belangrijkste, stap is om te kijken of het proces specifieke regels volgt en of er geen menselijke logica voor nodig is. Het moeten repetitieve handelingen zijn waarbij de RPA robot voorgeprogrammeerde regels kan volgen en niet hoeft ‘na te denken’. Als een proces niet via zulk soort regels loopt, is dit proces niet geschikt voor RPA.

 

Oké, dit is de eerste eis, maar helaas niet de enige. Andere eisen voor een geschikt proces zijn:

 

  • Het proces moet voor een hoog productievolume zorgen. Voor dit soort processen heb je nu vaak nog veel menselijke krachten nodig, aangezien het grote processen zijn. Als je deze automatiseert, reduceer je hiermee al snel kosten.
  • Er moeten vaak fouten worden gemaakt door werknemers bij het uitvoeren van het proces. Automatisering vermindert of elimineert dit soort fouten. Dit zorgt vervolgens voor een hogere klanttevredenheid.
  • Het moet om een duur proces gaan dat vaak ook lang duurt. Als een proces duur is en als de snelheid en efficiëntie hiervan zeer belangrijk is voor een verkoop dan kan RPA van grote toegevoegde waarde zijn.
  • Er zijn onregelmatig werkzaamheden nodig voor het proces. Bepaalde processen kennen veel pieken en dalen qua vraag. Voor dit soort processen moet het personeel hier op worden aanpast. Dit is echter inefficiënt voor bedrijven. RPA robots kunnen gemakkelijk ingezet worden bij een piek en stilgelegd of verminderd worden bij een dal.
  • Het proces kan vertraging opleveren voor de levering of service aan klanten. Als zo’n proces niet meer afhankelijk is van werknemers die het proces kunnen vertragen, zal het proces verbeteren. Ook hier stijgt de klanttevredenheid door.
  • Het proces moet 24/7 uitgevoerd kunnen worden en niet slechts tijdens kantooruren. Eén van de grootste voordelen van een RPA robot is dat hij 24/7 door kan werken en het is zonde als hier geen gebruik van wordt gemaakt. Dit maakt de kostenbesparing gering minder.

 

Er hoeft niet per definitie aan al deze eisen te worden voldaan. Maar, hoe meer hoe beter!

 

Wij kunnen je ook helpen bij het kiezen van een geschikt proces voor RPA. Heb je interesse gekregen in RPA? Kijk dan snel naar ons trainingsaanbod of neem contact met ons op voor verdere vragen.

 

Ook interessant:

Tips voor RPA implementaties

RPA in verschillende branches

3 alternatieven voor RPA

 


Source image: oe.ucdavis.edu