Een kijkje in de toekomst van je eigen leven, zou jij het willen? Ik niet hoor. Laat mij maar lekker voortkabbelen met mijn leven zonder dat ik weet wat de toekomst voor mij in petto heeft. Maar voor je organisatie kan het wel interessant zijn. Weten in welke richting je opgaat, welke richting je concurrenten opgaan en hoe je organisatie er over vijf jaar uitziet klinkt niet verkeerd denk ik? Nou, helaas zijn we geen helderziende en hebben we geen glazen bol waar we even in kunnen kijken, maar we kunnen je wel een blik geven in de toekomst. De toekomst van de automatisering en robots. Dat gaan we in deze blog dan ook doen.

 

Snellere doorlooptijden

Door RPA robots repetitieve taken over te laten nemen zullen je doorlooptijden gigantisch versnellen. Je kunt een klant veel sneller helpen doordat werknemers niet meer handmatig dingen hoeven op te vragen of te verwerken. Dit doet de robot voor ze. En deze doet het ook nog eens in een paar seconden. Deze snellere doorlooptijden zullen je vervolgens hogere bedrijfsresultaten verzorgen en meer nieuwe klanten. Dit verhoogt zelfs nog meer als je ook Artificial Intelligent (AI) robots inzet (wat je hoogst waarschijnlijk ook gaat doen).

 

Verdwijnen van uitbestedingen

Het wordt niet meer efficiënt om je processen uit te besteden aan andere bedrijven of aan lagelonenlanden. En bovendien, dit wordt ook niet meer nodig. Het wordt namelijk goedkoper om bijvoorbeeld een RPA en AI robot je klantenservice te laten managen dan om dit een ander bedrijf te laten doen. Over vijf jaar zullen processen binnen je eigen organisatie plaatsvinden, wat uiteraard verschillende voordelen met zich meebrengt. Dit zijn niet alleen nóg lagere kosten, maar je hebt bijvoorbeeld ook meer controle over de uitvoering van deze processen.

 

Toekomst

 

Nieuwe baaninvullingen

Werknemers zullen zich niet meer op kwantiteit, maar op kwaliteit hoeven te richten. Als werknemers zich namelijk niet meer bezig hoeven te houden met repetitieve werkzaamheden houden zij een hoop tijd over die zij veel nuttiger in kunnen zetten. Het is namelijk niet de bedoeling van RPA om al deze banen te schrappen. Het geeft je als organisatie juist de mogelijkheid om je werknemers nuttiger in te zetten en hen meer waarde voor de organisatie zelf te laten creëren. Er wordt zelfs verwacht dat RPA in 2022 bijna 15 miljoen nieuwe banen heeft gecreëerd. RPA zal dan ook een grote drijfveer zijn van de economische groei. En jij als organisatie moet hier op inspelen. Bedenk wat de werknemers met hun overgebleven tijd kunnen doen en maak eindelijk eens echt goed gebruik van hun denkvermogen. Haal de robot uit de mens!

 

Verandering van technologische insteek

Digitale automatisering zal niet meer voor specifieke afdelingen of specifieke processen toegepast worden, maar het zal onderdeel worden van hoe je organisatie in elkaar zit. Het wordt niet meer een klein onderdeel van je organisatie, maar het hoort bij je organisatie. Samen met AI robots zullen RPA robots onderdeel worden van een uitgebreide technische bedrijfsstructuur.

 

Artificial Intelligence

RPA is nu nog groter dan AI, maar dit zal over vijf jaar hoogst waarschijnlijk anders zijn. In veel processen zitten er uitzonderingen waar een RPA robot niet mee om kan gaan. Een AI robot kan dit wel. De combinatie van deze twee technologische ontwikkelingen kan ontzettend veel voor je organisatie betekenen. En dit zal ook de toekomst worden. De RPA robot voert de repetitieve handelingen uit en de AI robot neemt het daarna over. Wil je over vijf jaar al AI robots hebben? Dan is het wel aan te raden om nu al aan RPA te beginnen! In onze vorige blog kun je hier meer over lezen.

 

Toekomst RPA

 

We hebben je hier een blik in de toekomst gegeven, maar eigenlijk begint de toekomst nu al. Het is belangrijk dat je nu al begint te kijken naar de mogelijkheden van RPA, zodat deze toekomst ook werkelijk jouw toekomst kan zijn over een paar jaar. RPA wordt al telkens meer toegepast in verschillende branches en het is dan ook aan te raden om niet achter te blijven. Weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Geen probleem! Wij kunnen je hierbij helpen. Voor vragen kun je contact met ons opnemen of je kunt meteen een training bij ons boeken.

 

Ook interessant:

RPA en AI: same same but different

Waarom is RPA juist nu relevant?

De geschiedenis van RPA

 


Source image: medischondernemen.nl, smallbiztrends.com, setuix.com