In het huidige landschap zijn er twee kanten die je op kunt gaan als organisatie: je kunt met de tijd meegaan, grote veranderingen doorvoeren en voor automatisering gaan, of je kunt voorzichtiger handelen en interne processen veranderen om er meer uit te halen, zonder dat hier automatisering bij komt kijken. Bedrijven die de eerste kant op zijn gegaan hebben al een groei van 30-70% in hun bedrijfsresultaten gezien. Stel dat jouw grootste concurrent zo’n groei doormaakt. Dan wil jij toch niet achterblijven? Hier nog eens 8 belangrijke punten die je over de RPA robots moet weten. Hierdoor kun je een meer geïnformeerde keuze maken. Het is eigenlijk een korte samenvatting van onze vorige blogs (maar nee, dit betekent niet dat je die niet meer hoeft te lezen!).

 

1. RPA kan de snelheid van repetitieve werkzaamheden gigantisch laten stijgen.

Ik weet het, dit is nu al zó vaak gezegd. Maar ook hier is het toch weer belangrijk om eventjes te noemen. Het maakt RPA niet alleen bruikbaar voor elke organisatie, maar het maakt het ook aantrekkelijk voor elke organisatie. Voor iedere werknemer zijn repetitieve taken vervelend en voor elke manager is het vervelend dat hun werknemers minder tijd overhebben voor meer inhoudelijke werkzaamheden. Ze moeten hier of meer mensen voor aannemen, of deze taken worden simpelweg minder uitgevoerd. En extra kosten of minder hoge resultaten is natuurlijk iets wat geen één manager wilt.

 

2. RPA is niet altijd dé oplossing.

Op veel sites en in veel artikelen wordt RPA als dé oplossing voor elk proces en elk bedrijf neergezet. Het zou je met al je repetitieve handelingen kunnen helpen en meteen kosten kunnen drukken. Maar helaas, RPA is niet zo’n wonderoplossing. Ook voor RPA zijn er uitzonderingen waarbij het helaas niet kan helpen. Het kan dat je proces (ook al is het een repetitieve taak) niet geschikt is voor RPA, dat andere oplossingen eigenlijk geschikter zijn of dat er in het proces zelf te veel fouten zitten die eerst aangepast moeten worden voordat de RPA robot deze overneemt.

 

3. Mensen zijn bedoeld voor intellectuele taken en hebben niet voor niks cognitieve vaardigheden.

‘Helaas’ zijn mensen niet in staat om 24/7 te werken. Zij hebben maar een beperkte inzetbaarheid en beperkte tijd. Repetitieve taken worden door iedereen als saai ervaren en eigenlijk ook als zonde van hun tijd. De tijd die je aan dat soort taken kwijt bent, wat vaak veel is, kun je hierdoor niet besteden aan meer inhoudelijke en leukere werkzaamheden. Voor mensen die juist ‘gebouwd’ zijn voor cognitieve taken, is dit dus een verspilling van hun kunnen.

<

4. Omarm RPA nu het je nog een voorsprong geeft.

Binnen de technologische ontwikkeling zijn er trends die om de paar jaar komen en gaan. Van RPA wordt gezegd dat dit niet slechts een trend van enkele jaren is, maar dat dit de toekomst is en blijft. Toch is het ook bij RPA in je voordeel als je er op tijd bij bent, net als bij kortere trends. Hoe eerder je het implementeert, hoe groter je voorsprong op je concurrenten wordt. Jij wilt toch ook wel hogere bedrijfsresultaten en een verbeterde klanttevredenheid behalen? Al is het over 10 jaar, hoogstwaarschijnlijk zal ook jouw organisatie RPA implementeren. Het is dan gewoon de gang van zaken. Dus waarom zou je wachten?

 

5. Organisaties moeten werknemers en RPA robots in balans houden.

Het is niet zo dat RPA robots alle werknemers kunnen vervangen. Het is juist van groot belang om werknemers te behouden. De robots kunnen gezien worden als ‘nieuwe’, aanvullende werknemers, maar andere werknemers zullen processen altijd blijven leiden. Dit gewoonweg omdat menselijke redenering nodig blijft. Een studie uit Engeland laat zien dat automatisering tussen 2001 en 2015 zelfs 3.5 miljoen banen heeft gecreëerd ten opzichte van een verlies van 800.000 banen. En dit in een tijd dat RPA nog niet eens op zijn grootst was!

 

RPA robots

 

6. Werk samen met IT-afdelingen.

De RPA robots kunnen niet eenvoudig door een manager of een willekeurige werknemer ingesteld worden. Je hebt hier technische hulp bij nodig. Het is dan ook van belang dat de IT-afdeling achter de inzet van RPA staat en dat zij hier zich voor inzetten. Hun hulp is niet alleen nodig bij de implementatie van de robots, maar ook als er een fout opkomt of als je verder wilt uitbreiden.

 

7. Het gebruik van RPA is een kijkje in de toekomst.

Veel sciencefiction films leken vroeger misschien volledig ondenkbaar en écht sciencefiction, maar met de huidige technologische ontwikkelingen lijken veel dingen toch niet meer zo gek. Robots op de werkvloer? We werden er bijna bang van. Maar het is nu al zo ver. RPA robots zijn dan misschien geen fysieke robots, maar ook die zullen er in de toekomst heus komen. RPA is dus eigenlijk al een voorzichtig stapje in het werkelijkheid worden van dit soort sciencefiction. Het kan je alleen maar voorbereiden op hoe ‘gekker’ de toekomst nog gaat worden.

 

RPA robots

 

8. Laat de RPA robot niet aan zijn lot over.

Het is van groot belang dat zodra een RPA robot is geïmplementeerd werknemers of het management hem niet ‘vergeten’. Je moet hem (vooral in het begin) blijven controleren om te kijken of er geen fouten in zijn uitvoering zitten. Ook moet hij geüpdatet en aangepast worden bij doorgevoerde veranderingen die voor hem van belang zijn. Het is verstandig om hiervoor regels op te stellen die werknemers aanstellen om zich te ontfermen over de robots.

 

Er wordt verwacht dat de RPA markt met 33% gaat groeien tussen 2017-2023. Zorg dat je op tijd bent en dat jij ook bij deze 33% zit! Wij kunnen je hierbij helpen. Bij interesse kun je contact met ons opnemen of je kunt meteen een training bij ons boeken.

 

Ook interessant:

RPA consultants, waarom zou je?

10 veel voorkomende valkuilen van RPA

Voorbeelden van branches

 


Source image: automationedge.com, innovatiefinwerk.nlbankingtech.com, aif.ru