Robotic Process Automation (RPA) is voor eigenlijk alle bedrijven inzetbaar. Elk bedrijf heeft standaard, repetitieve werkzaamheden die vervangen kunnen worden door RPA. Je denkt misschien dat het bij bijvoorbeeld IT-bedrijven extra nuttig is, maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. RPA kan op verschillende schalen worden toegepast binnen een organisatie. Het kan voor veel processen worden gebruikt, wat inderdaad bij IT-bedrijven van pas zou kunnen komen, maar het kan ook voor slechts een aantal processen gebruikt worden. Elk bedrijf heeft wel mails die gesorteerd moeten worden, formulieren die moeten worden ingevuld of berekeningen die moeten worden gemaakt. Dit maakt RPA dus geschikt voor elk soort bedrijf. RPA garandeert grote voordelen voor je bedrijf. Waarom RPA precies zo succesvol is, wordt hieronder verder uitgelegd.
1. Voorkomt fouten
Doordat RPA automatisch gebeurt en de ‘robot’ zo geconfigureerd wordt dat het precies doet wat er van hem (of haar) verwacht wordt, worden er vrijwel geen fouten gemaakt. Dit soort processen zijn toch erg vatbaar voor menselijke fouten. Dit kan ervoor kan zorgen dat processen langer duren, maar het kan ook forsere gevolgen hebben. Stel dat een zuster of arts iets verkeerd rapporteert dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor patiënten. Als dit soort processen door RPA worden uitgevoerd dan zullen dit soort fouten niet meer voorkomen. Het is hierbij wel belangrijk dat de RPA goed is ingesteld. Zodra er fouten in zijn configuratie zitten dan zal hij dit ook doorvoeren in zijn handelingen.
2. Verbeterde resultaten
Het vorige punt speelt een grote rol hierin. Doordat er minder fouten worden gemaakt zijn klanten vaak tevredener. Daarnaast hebben werknemers meer tijd over om zich te focussen op belangrijkere zaken die waarde toevoegen voor de klant.
3. Reduceren van kosten en tijd
Het spreekt redelijk voor zich dat RPA sneller is dan wanneer dezelfde handeling door een werknemer wordt gedaan. Er wordt zonder onderbrekingen gewerkt en dit kan 24/7 doorgaan. Dit zorgt er dan ook voor dat de kosten afnemen. Niet alleen door het vervangen van activiteiten van werknemers door automatische processen, maar ook door verbeteringen van resultaten of de dienstverlening.
4. Verlagen van de werkdruk
Doordat medewerkers zich niet meer bezig hoeven te houden met repeterende, maar tijdrovende, handelingen hebben zij meer tijd over. Dit kunnen zij besteden aan activiteiten die voor henzelf nuttig zijn, zoals het verbeteren van competenties. Daarnaast hebben zij meer tijd over voor belangrijkere zaken voor de klant. Op deze manier kunnen zij zich richten op een betere dienstverlening.
5. Hogere medewerkerstevredenheid
Het vorige punt speelt ook hierin een rol. Doordat medewerkers zich dus meer kunnen richten op minder saaie, uitdagendere taken zullen zij eigenlijk eindelijk de functie kunnen uitvoeren waarvoor zij zijn aangenomen. Dit zorgt dan ook voor een hogere werktevredenheid. Werknemers zijn in het begin vaak angstig dat RPA hun baan juist zal overnemen, maar als zij er meer informatie over krijgen dan zullen zij juist inzien dat dit niet het geval is en dat het hun eigenlijk kan helpen. Dit is natuurlijk een groot voordeel in deze tijd waarin ontzettend veel van medewerkers wordt gevraagd.
6. Verhoogde wendbaarheid
Door RPA toe te passen kunnen nieuwe applicaties sneller aan de bestaande IT-architectuur toegevoegd worden zonder dat daar drastische wijzigingen voor nodig zijn. Zo kunnen nieuwe producten sneller op de markt komen.
Denk je na het lezen van dit artikel dat Robotic Process Automation ook wat voor jouw bedrijf is? Bekijk dan hier het aanbod van onze trainingen. Of neem contact op om te bespreken hoe een RPA implementatie ook uw organisatie kan helpen.
Ook interessant:
Source image: therichest.com