Robotic Process Automation wordt in veel verschillende branches ingezet. Elk bedrijf, en daardoor iedere branche, kent repetitieve handelingen die eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden door RPA (Robotic Process Automation). Werknemers zijn vaak nog veel tijd kwijt aan dit soort repetitieve handelingen, wat zowel voor hen als voor de organisatie onprettig is. Werknemers vinden dit soort werkzaamheden vaak saai en voor organisaties kosten ze veel omdat medewerkers er lang mee bezig zijn. Ook is de kans op fouten groter als werknemers deze taken uitvoeren. Dus voor elke branche moet RPA als iets aantrekkelijks klinken! Wij geven vier voorbeelden van branches waar Robotic Process Automation effectief en op grote schaal ingezet kan worden.

 

1. Bankenwereld

Eén van de eerste branches waar RPA al op grote schaal wordt toegepast is de bankenwereld. Dit is uiteraard een branche die ontzettend veel merkt van de huidige economische groei. Mensen hebben meer te besteden en verwachten hierdoor ook meer van hun bank. Er is dan ook een hoge mate van concurrentie tussen banken. Als je een creditcardaanvraag doet en je moet hier twee weken op wachten dan is de kans groot dat je eerder bij een andere bank een aanvraag doet als die sneller te werk gaat. Door deze hoge mate van concurrentie is het belangrijk dat banken een snelle afhandeling van hun zaken hebben, en Robotic Process Automation kan hierbij helpen! De robot kan 24/7 bezig zijn met bijvoorbeeld creditcardaanvragen, hypotheekaanvragen, aanmelden van nieuwe klanten of het verwerken van facturen. Daarnaast voert hij dit soort handelingen ook nog eens foutloos uit, waardoor klanten hier geen klachten over kunnen hebben. Dit zorgt ervoor dat belangrijke zaken sneller afgehandeld worden, waardoor klanten een stuk tevredener zullen zijn. En een tevreden klant betekent dat zij niet over zullen stappen naar de concurrent.

 

Branches waar RPA

 

2. Verzekeringsbranche

Verzekeringsorganisaties hebben te maken met ontzettend veel transacties die zij moeten verwerken. Elke dag komen er stapels met facturen en claims binnen die snel verwerkt moeten worden. Net als tussen banken is er ook tussen verzekeringen een hoge mate van concurrentie. En dit betekent dat het ook voor hen belangrijk is om een snelle afhandeling van zaken te hebben (om zo klanten tevreden te houden). Niet alleen door dit soort werkzaamheden over te nemen kan Robotic Process Automation voor lagere kosten zorgen, maar ook door de schaalbaarheid van de robots. In drukke periodes kan RPA meer ingezet worden en in rustige periodes minder. Met werknemers kun je dit uiteraard moeilijk doen, aangezien zij gewoon contracten hebben. Maar de robot kun je eenvoudig ‘’aan en uit’’ zetten. Daarnaast zal een RPA implementatie voor een hogere werktevredenheid zorgen, aangezien werknemers zich niet meer met deze saaie, repetitieve handelingen bezig hoeven te houden. Op deze manier houden zij meer tijd over voor meer inhoudelijke taken, waar zij meer plezier uit kunnen halen.

 

3. Gezondheidszorg

Binnen de gezondheidszorg is de werkdruk momenteel onwijs hoog. Verpleegster hebben te weinig tijd voor patiënten, onder andere omdat zij te lang bezig zijn met repetitieve administratieve werkzaamheden. Dit zorgt niet alleen voor grote ontevredenheid onder verpleegsters zelf, maar ook onder patiënten. Zij zijn eveneens de dupe van de hoge werkdruk en krijgen niet de zorg die zijn wensen (en verdienen). En laat Robotic Process Automation ook hier nou eens een uitstekende oplossing voor zijn! De robots kunnen de repetitieve handelingen overnemen waardoor verpleegsters meer tijd hebben om zich op de werkelijke zorg te richten. Een RPA robot kan bijvoorbeeld snel:

 

  • Patiënten inschrijven;
  • Facturen versturen en verwerken;
  • Recepten doorsturen;
  • Patiënten doorverwijzen.

 

Branches waar RPA

 

4. Klantenservice

Het laatste voorbeeld van branches waar RPA effectief voor is, is de klantenservice. Van klantenservicemedewerkers wordt verwacht dat zij snel handelen: klachten of vragen moeten zowel via de mail als telefonisch snel afgehandeld worden. Niemand heeft natuurlijk zin om een half uur aan de telefoon te moeten blijven hangen omdat de medewerker lang bezig is met het ophalen van informatie. Maar voor werknemers kost dit vaak wel veel tijd. Zij moeten tussen veel verschillende applicaties en systemen wisselen, omdat benodigde informatie vaak hier over verdeeld staat. Voor RPA robots kost dit echter helemaal niet veel werk. Zij kunnen eenvoudig tussen deze verschillende systemen wisselen om zo snel data op te halen en deze door te sturen naar de werknemer. Op deze manier is het voor de werknemers een minder vervelend proces én worden klanten sneller geholpen: alweer een win-winsituatie!

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van branches waar Robotic Process Automation ingezet kan worden. Deze branches zijn gekozen omdat RPA hier nu al op grote schaal wordt toegepast en waar de effectiviteit al werkelijk zichtbaar is. Maar er zijn veel meer branches waar Robotic Process Automation geschikt voor is (eigenlijk zelfs voor elke branche). Denk je dat jouw branche hier ook tussen zit? Of weet je dit niet zeker, maar wil je hier wel graag achter komen? Neem dan contact met ons op! Je kunt natuurlijk ook meteen een training bij ons boeken.

 

Ook interessant:

7x hoe je RPA laat slagen

RPA binnen HR: een voorbeeldcase

RPA en werknemers: wees niet bang, omarm het!

 


Source images: endeavor.org.br, motivaction.nl, interhealthusa.com